Test av leadgenerering online för Mercy Ships

Hur attraherar man värdefulla nya givare online?

Mindwize 2-stegsstrategi:

  1. Utveckla din online-community. Utöka din bas av e-postprenumeranter och telefonleads.
  2. Konvertering via telefon och online: Förvandla dem till värdefulla givare genom meningsfulla samtal.

Vi tillämpade denna 2-stegsstrategi för Mercy Ships.

Framgångsrikt test för Mercy Ships

Mål: att generera leads, rekrytera nya givare, testa och lära oss vilken typ av erbjudande som fungerar bäst för Mercy Ships potentiella givare i Sverige

Vi började med en workshop där vi brainstormade frammånga nyaidéer. Av dessa valde vi ut de 4 bästa idéerna för testkampanjen.

Vi utvecklade de bästa idéerna till fyra tydliga förslag:

  1. Skriv under en namninsamling som uppmanar stater att uppfylla varje barns rätt till sjukvård.
  2. Skicka ett tackmeddelande till en kirurg som räddar liv på plats i Benin.
  3. Säg ”Jag ser dig” till funktionshindrade barn som är dolda för samhället.
  4. Gå med i uppropet för ökad tillgång till sjukvård.

2 exempel på förslag 3:

Olika målgrupper

De fyra kampanjerna riktade sig till ett urval av 8 olika målgrupper. Till exempel människor:

  • Som tidigare besökt Facebooksidan för Mercy Ships eller deras hemsida
  • Med ett intresse för välgörenhet
  • Som passade in på givarprofilen och var Mercy Ships fans på Facebook

Vi utvecklade också olika annonser för varje kampanj för att se vilka foton och texter som fungerade bäst.

Tydlig vinnare!

Vi planerade in två veckor för att testa de fyra förslagen. Omedelbart såg vi en tydlig vinnare. Budgeten delades på hälften och vi förlängde testperioden med en vecka för att säkerställa att detta var den bästa idén. Detta säkerställer att Facebook är ännu tydligare i valet av vem som ser annonsen vilket resulterar i billigare och bättre leads.

Resultat

Förslag 1 var den tydliga vinnaren. Vi använde Facebook-formuläret som automatiskt tar med personens uppgifter och såg till att vi fick ett telefonnummer. På så sätt kunde vi ringa minst 95 % av personerna. Dessutom hade förslag 1 också de lägsta kostnaderna per telefon lead. Ofta är kostnaden per telefon lead högre än kostnaden per signatur/svar eftersom endast 40%, eller färre, väljer att delta.

Uppföljning

”Löftesfrekvensen” för månadsgivande – andelen personer som via telefon sa att de skulle bli månadsgivare – var hög för hela kampanjen (alla 4 förslagen tillsammans), men löftesfrekvensen för förslag 1 var högst.

Nästa steg är att lansera förslag 1 som en fullständig kampanj med fler tester.

Om Mercy Ships

Logo Mercy Ships

Mercy Ships gör kirurgisk vård tillgänglig för de allra fattigaste. Med det största sjukhusfartyget i världen, genom insatser av professionella volontärer och tack vare engagemang från tusentals människor.

Mercy Ships gör kirurgisk vård tillgänglig för de allra fattigaste. Med det största sjukhusfartyget i världen, genom insatser av professionella volontärer och tack vare engagemang från tusentals människor.

Tack vare ett framgångsrikt samarbete med Mercy Ships Sweden samarbetar vi nu också med Mercy Ships Norge och Frankrike. Vi har arbetat med både Norge och Frankrike i 3 år. Och med Sverige i 5 år.

Se Mercy Ships Sveriges webbplats.

Frågor om denna kampanj?

Kontakta Johan Norrby på johan.norrby@mindwize.se

Andra kampanjer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få nya insikter som hjälper din organisation att växa.